HEGEM VAKFI
“SOSYAL ARABULUCULUK VE DANIŞMANLIK AKADEMİSİ”
TEŞKİLAT YAPISI İLE, ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA
ÖZEL YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
MADDE 1– Bu Yönetmelik, Şiddetle Mücadele Vakfı bünyesinde kurulan “Sosyal Arabuluculuk ve Danışmanlık Akademisi” (simge/kısa adı, SADAK olarak anılacaktır) kuruluşunu, görevlerini, yetkilerini, organları ile çalışma usul ve esaslarını ortaya koymak amacıyla düzenlenmiştir.
MADDE 2– Bu Yönetmelik, Üst Politika Belgeleri hükümleri, HEGEM Vakfı Resmi Senedi, Adalet Bakanlığının “İnsan Hakları, Şiddetle Sivil Mücadele ve Sosyal Arabuluculuk Bilincini Güçlendirici Saha Aktörleri Yetiştirilmesi Projesi: 2021-2030” hakkındaki 10.11.2021 tarihli resmi yazısı ve bağlı olarak yazılan resmi yazılar, HEGEM Vakfının Üniversitelerle yaptığı protokoller/sözleşmeler ve Adalet Bakanlığı-HEGEM Vakfı iş birliği Protokolü hükümlerine göre hazırlanmıştır.
MADDE 3– (1) Bu Yönetmelikte geçen; a) Bakanlık: Adalet Bakanlığını
İKİNCİ BÖLÜM
MADDE 4 – (1) Akademinin amaçları şunlardır:
ç) Kültürler arası, gruplar arası, kişiler arası anlaşmazlık ve çatışma çözüm teorilerinin geliştirilmesi, şiddet öğelerinin azaltılması ve barış kültürünün yaygınlaşması için ihtiyaç duyulan etkin çözüm/uygulama modellerini araştırmak, geliştirmek ve uygulamak.
kuramsal ve uygulamalı araştırmalar yapmak, projeler üretmek ve yürütmek.
MADDE 5– (1) Akademinin faaliyetleri şunlardır:
MADDE 6– (1) Akademinin ilkeleri şunlardır:
a) Temel hak ve özgürlüklere saygı
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
MADDE 7– (1) Vakıf Genel Kurulu kararı ile, bilimsel ve idari özerkliği olan, merkezi Ankara’da bulunan Akademi, bir yarı kamu tüzel kişisi olarak kurulmuştur.
(2) Akademi gerçek varlığı şöyledir; Akademi Yönetim Kurulu, Arabuluculuk Merkezi, Şiddetle Sivil Mücadele Merkezi, İnsan Hakları Merkezi, Danışmanlık ve AR-GE Merkezi, Bilim Kurulu ve Etik Kurul yapılarından oluşur.
MADDE 8– (1) Akademi Yönetim Kurulu; Akademi Başkanı, Merkez Müdürleri ve Akademi genel sekreteri katılımıyla oluşur.
(2) Akademi bünyesinde, Başkanın teklifi, Vakıf Yönetim Kurulu onayı ihtiyaca göre yeni merkezler kurulabilir; kurulan merkezler, Vakıf Yönetim kurulu kararı ile kapatılabilir ya da görev alanları değiştirilebilir.
MADDE 9– (1) Başkan, Vakıf Yönetim Kurulu kararı ile iki yıllık bir süre için atanır; süresi dolan başkan yeniden atanabilir. Başkanlık kadrosu herhangi bir nedenle boşalırsa, Vakıf Genel Başkanının teklifi ve Vakıf Yönetim Kurulu onayı ile yeni görevlendirme yapılır.
MADDE 10– (1) Merkez müdürleri, Vakıf Yönetim Kurulu tarafından atanır.
(2) Merkez müdürleri Başkan tarafından onaylanan iş bölümüne göre verilen görevleri yerine getirir; görevli olduğu projelerde ve Akademi birimlerinde yapılan iş ve işlemlerin usulüne uygun şekilde yürütülmesi konusunda gereken koordinasyonu sağlar; Başkan tarafından verilen diğer işleri yapar. Merkez müdürlüklerinde herhangi bir nedenle boşalma olması hâlinde, Başkanın teklifi ve Vakıf Yönetim Kurulu tarafından yeni görevlendirme yapılır.
MADDE 11 – (1) Arabuluculuk Merkezi, Başkanın teklifi, Vakıf yönetim kurulu onayı ile görevlendirilen bir Müdür tarafından yönetilir. Aile Arabuluculuk Merkezi’nin yönetim kurulu, Merkez Müdürü, Vakıf Bilim Kurulundan Vakıf yönetim Kurulu başkanınca görevlendirilen temsilcilerinden ve kurulu daire başkanlarından oluşur.
Arabuluculuk Merkezi, Vakıf Yönetim Kurulu ve Vakıf Proje Kurulu ile iş birliği içinde Vakfın ve Merkezin amaç ve faaliyetlerini gerçekleştirmek için çalışmalar yürütür; Başkanlık tarafından hazırlanan yıllık plan ve programları diğer birimlerle yardımlaşarak uygular.
(2) Kuruluşta öngörülen daire başkanlıkları şunlardır:
MADDE 12 – (1) Şiddetle Sivil Mücadele AU Merkezi, Başkanın teklifi, Vakıf yönetim kurulu onayı ile görevlendirilen bir Müdür tarafından yönetilir. Şiddetle Sivil Mücadele Merkezi Yönetim Kurulu, Merkez Müdürü ile Vakıf Bilim Kurulundan Vakıf Yönetim Kurulu başkanınca görevlendirilen temsilcilerinden oluşur. Şiddetle Sivil Mücadele AU Merkezi, Vakıf proje kurulu ile iş birliği içinde Vakfın ve Merkezin amaç ve faaliyetlerini gerçekleştirmek için çalışmalar yürütür; başkanlığın yıllık plan ve programlarını diğer birimlerle yardımlaşarak uygular.
MADDE 13 – (1) İnsan Hakları Merkezi Yönetimi, Vakıf yönetim kurulu onayı ile görevlendirilen bir Müdür tarafından yönetilir. Şiddetle Sivil Mücadele Merkezi Yönetim Kurulu, Merkez Müdürü ile Vakıf Bilim Kurulundan Vakıf Yönetim Kurulu başkanınca görevlendirilen temsilcilerinden oluşur. Akademi diğer birimleri ile işbirliği içinde araştırma, planlama ve uygulama faaliyetlerinde bulunur. İlgili olduğu her tür eğitim programlarını hazırlar ve uygulama stratejilerini geliştirir.
MADDE 14 – (1) Danışmanlık ve AR-GE Merkezi, Başkanın teklifi, Vakıf yönetim kurulu onayı ile görevlendirilen bir Müdür tarafından yönetilir. AR-GE Merkezi yönetim kurulu; Merkez Müdürü, ile Vakıf Proje Kurulu ve Vakıf Bilim Kurulundan, Vakıf yönetim kurulunca görevlendirilen ikişer üyeden olmak üzere beş kişiden oluşur.
(2) AR-GE merkezinin başlıca görevleri şunlardır:
MADDE 12 – Vakıf Bilim Kurulu, aynı zamanda Akademi Bilim Kurulu olarak işlev görür. Başkan tarafından ihtiyaç duyulması halinde, Vakıf Yönetim Kuruluna bilim alt kurulları, bilim ve eğitim komisyonları kurulması yönünde teklif sunulabilir.
MADDE 15 – Etik kurul; Vakıf Bilim Kurulu Başkanı, Vakıf yönetim kurulu başkanınca bilim kurulundan seçilecek iki akademisyen ve kurulu iki Merkez müdüründen oluşur. Etik kurul üyeleri ya akademisyen ya da Akademi çalışma konularında uzman olan kişilerden oluşur. Etik kurul akademi ekseninde yürütülen çalışmalarda iş ve işlemlerin belirlenen standartlarda, normlara uygun gerçekleşmesi hususlarında görevleri yerine getirir; yetki kullanır. Etik kurul Vakıf Yönetim Kurulu başkanlığının ve Akademi yönetim kurulu başkanlığının yazılı olarak bildirdiği işleri yerine getirir. Etik Kurul başkanlığını, Vakıf bilim kurulu başkanı yürütür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son hükümler
MADDE 16 – (1) Akademiye üyelik başvurusu için sahip olunması gereken nitelikler şöyledir: Akademiye üye olabilmek için aşağıdaki özelliklerden en az birisine sahip olmak gerekir.
MADDE 17 – (1) Akademiye ilk başvuru geçici üyelik statüsü sağlar. Akademi yönetim kurulu, başvurularından itibaren iki ay içinde adayların asıl üyeliğini onaylar; ya da başvuruyu reddeder. 2024 yılında başvuruları kabül edilenler “Akademi Kurucu Üyesi” sıfatı kazanırlar. Üye olma ya da üyelikten ayrılma, gönüllülük esasına göredir. Olumsuz halleri (istenmeyen tutum ve davranışları) söz konusu olduğunda, katılımcıların üyelikleri “Akademi Yönetim Kurulu” kararı ile sona erdirilir.
MADDE 18 – (1) Akademiye, üyelik için bir kereye mahsus olmak üzere 500 TL (bu miktar 2024 yılı için geçerlidir) giriş ücreti alınır; devamen yıllık aidat alınmaz. Akademi üyelerinin kazanımları, üyeliklerinden doğan avantaj ve sorumluluklar, Akademi Yönetim Kurulu tarafından kendilerine asıl üyelik hakkı kazandıklarına dair bilgilendirme sırasında yazılı olarak bildirilecektir.
Vakıf Resmi Senedi 4.2 ve 4.11 Maddeleri gereği kurulacak hizmet birimleri ile ilgili bütün iş ve işlemlerde Akademi Üyesi olanlar öncelikli/avantajlı olacaklardır.
MADDE 19 – “İnsan Hakları, Şiddetle Sivil Mücadele ve Sosyal Arabuluculuk Bilincini Güçlendirici Saha Aktörleri Yetiştirilmesi Seferberliği: 2024-2034” HEGEM Vakfı ve Akademi Yönetim Kurulu tarafından yönetilecek; proje saha çalışmaları, 25 ildeki resmi şubelerimizle ve 81 ildeki kanuni temsilcilerimizle yürütülecektir. Proje Yönetim Kurulu kararlarına bağlı olarak, illerdeki sosyal arabuluculuk uygulama ve hizmet yapıları / birimleri yerelde katılacak olan paydaş kurum kuruluşların birlikteliğiyle şekillenecek, güçlendirilecektir. Faaliyet çeşitlerinin ve kapsamlarının genişlemesiyle ortaya çıkacak ihtiyaca göre, Vakıf Genel Kurulu Kararı ile “Sosyal Arabuluculuk ve Danışmanlık Akademisi İktisadi İşletmesi” vb. birimler oluşturulacaktır.
MADDE 20- Akademinin gelirleri; a) Projeler, b) Bilimsel yayınlar, c) Sertifikalar, d) Danışmanlık ve AR-GE gelirleri ile katılım ve sponsorluk desteklerinden oluşur. Akademi gelirlerinin harcama yetkilisi, Vakıf Yönetim Kurulu başkanıdır; Başkan isterse bu yetkisini yazılı kararla Akademi Genel Müdürüne devredebilir.
MADDE 21- İhtiyaca göre ve daha etkin hizmet adına Vakıf Genel Kurulu kararı ile, Akademi yönetmeliğinde değişiklik yapılabilir. Akademi varlığının sona ermesi Vakıf Genel Kurul kararı ile gerçekleşebilir; böyle bir kapatma durumda, Akademi adına üstlenilen proje ya da yazılı sözleşmelerle belirlenmiş görevler Vakıf yönetim kurulunca yerine getirilir.
MADDE 22- Bu özel yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, Vakıf Resmi Senedi hükümlerine ve Vakıf Genel Kurul ve Yönetim Kurulu kararlarına göre hareket edilir.
MADDE 23- Bu özel yönetmelik hükümlerini Şiddetle Mücadele Vakfı Genel Başkanı yürütür.
MADDE 24- İş bu Yönetmelik altı sahife ve yirmi dört maddeden ibaret olup, Vakıf Genel Kurulu kararı ve noter tasdikinden sonra yürürlüğe girer.
02 02 2024
Aslı onaylıdır.